Behind the scenes

Van clay tot realistische weergave

Het proces van het maken van een realistische 3D-weergave omvat verschillende stappen, van het creëren van een ruwe basis tot het toevoegen van details en textuur. In dit blogbericht nemen we jullie mee achter de schermen van onze 3D artiesten. Neem een kijkje in het proces, van clayrender tot de uiteindelijke realistische weergave.

Modelleren van de clayrender

Het proces begint met het maken van een 3D-model. Dit kan gebeuren door het modelleren van geometrische vormen en het manipuleren van punten, lijnen en oppervlakken. Het model kan variëren van eenvoudige objecten tot complexe omgevingen. Nadat het basis 3D-model is gemaakt, kan een clayrender worden gemaakt. Een clayrender is een eenvoudige, monochrome weergave van het model zonder materialen of texturen. Het geeft de vorm en het ontwerp van het model weer zonder afleidingen, waardoor het gemakkelijker wordt om de geometrie en de verhoudingen te beoordelen.

Materialen en texturen.

Nadat de clayrender is gemaakt, kunnen materialen en texturen worden toegevoegd aan het 3D-model. Materialen bepalen de eigenschappen van het oppervlak, zoals kleur, glans en transparantie. Texturen worden gebruikt om details en patronen toe te voegen aan het oppervlak van het model, waardoor het realistischer wordt. Bij Lenzer streven we naar optimale realiteit. De intense samenwerking tussen fotografen en 3D artiesten is onze grootste troef. 

Belichting

Belichting speelt een cruciale rol bij het creëren van realisme in een 3D-render. Door verschillende lichtbronnen te plaatsen en aan te passen, kan de juiste sfeer en schaduwen worden gecreëerd. Dit helpt bij het benadrukken van vormen, het toevoegen van diepte en het creëren van een realistische omgeving. De mogelijkheden in belichting zijn bij 3D visualisatie oneindig, ook hier is er opnieuw een nauwe samenwerking tussen fotograaf en 3D artiest. Meer over licht in 3D renders vind je in onze andere blog 'Het betoverende licht van 3D visualisaties'.

Rendering

Zodra het 3D-model klaar is met materialen, texturen en belichting, kan het worden gerenderd. Dit betekent dat de software licht bounches op het model berekent en de uiteindelijke afbeelding of animatie genereert. Het renderproces kan enige tijd in beslag nemen, afhankelijk van de complexiteit van het model en de gewenste kwaliteit.

Postproductie

Na het renderen kan er nog nabewerking plaatsvinden om de afbeelding verder te verfijnen. Dit omvat het aanpassen van kleuren, contrasten, scherpte en andere visuele effecten. Nabewerking kan worden gedaan met behulp van verschillende gerenderde layers en masks om het gewenste eindresultaat snel te bereiken.